Nog even en dan is het zover, het Wereldkampioenschap Goochelen met ca. 150 deelnemers in Quebec Canada van 25 t/m 30 juli. De goochelkunst van Nederland zal op het podium vertegenwoordigd worden door Rob & Emiel, Lodewijk de Widt en Zippo Guo. En vast ook weer met een aantal enthousiaste Nederlanders in de zaal. In de rubriek “Vijf vragen aan…” komen de deelnemers aan het woord.

1. Helaas gaan we niet allemaal naar Canada om jullie aan te moedigen. Kun je een beschrijving geven van je act?

Lodewijk
De act in de categorie “close-up/kaarten” die ik ga doen is een doorontwikkeling van de act waarmee ik in 2005 de Grand-Prix won en op FISM Stockholm de 2e prijs card-magic. De grote verandering is dat de toeschouwers naast mij zitten. Het hoofdeffect blijft een torn en restored card met vier verschillende hoekjes. Waarbij dit zowel van voor als achter te zien is. Eén van de hoekjes wordt door een toeschouwer vastgehouden als deze aan de kaart smelt.

Zippo
Mijn act “Emoticons Act” in de categorie “stage/manipulatie” vertelt over een jonge man wat er in zijn hoofd gebeurt als hij iets op social media post. Het is een act die magie combineert met dans. Ik ben blij met het thema omdat het herkenbaar is in ons dagelijks leven dus het publiek voelt zich er ook verbonden mee. Ik denk dat ik best een unieke act heb ontwikkeld met mijn eigen stijl en een hoge herinneringswaarde. De verhaallijn is eenvoudig te volgen en zit vol onverwachte momenten en effecten.

Rob & Emiel
Wij doen mee in de categorie “stage/mentalisme” met de nieuwste versie van onze, voor de meeste goochelaars bekende, blinddoekact waarbij Emiel door de zaal heen loopt (soms rent), voorwerpen aanwijst en ik (Rob) vertel wat mensen hebben gepakt.
We hebben ervoor gekozen om de act nog sneller te maken dan hij al was.
Daarmee nemen we soms het gevoel van spanning weg in de act, maar de verwondering door de snelheid is over het algemeen groot.


Foto Rens Harzing

2 Hoe is je act tot stand gekomen?

Lodewijk
De torn en restored act die mij het meest inspireerde was die van David Copperfield met een ijshockeyplaatje. Echter de gedachte waar ik altijd tegenaan hinkte was… Als je dit echt zou kunnen, waarom zou je dan iets kapot maken om het vervolgens weer te maken…. Als je dat echt kan, dan kan je ook er iets nieuws van maken…. Zo ontstond het idee van vier verschillende hoekjes en één nieuwe kaart.

Bij het spelen met de verschillende oplossingen is mijn gedachte altijd, hoe zou het er uit zien als je het “echt” zou kunnen. In latere versies van de act ben ik op zoek gegaan naar meer interactie met de toeschouwers. Bij de versie voor dit WK repareer ik samen met de toeschouwer die naast me zit de kaart. Zoals het monster Frankenstein uit verschillende ledenmaten in elkaar werd gezet bestaat de torn en restored kaart dus uit verschillende kaarten. Natuurlijk krijgt aan het eind van de act de jury de “Frankenstein kaart”.

Zippo
De eerste versie van mijn act creëerde ik in 2016 voor het NK en het idee was magie (manipulatie van kaarten en CD’s ) te combineren met dans. Na het kampioenschap sprak ik veel mensen waaronder Niek Takens. Toen ging ik ook naar Ger Coppers’s Dutch School of Magic om mijn act te verbeteren. Met zijn hulp en die van vele anderen is dat door de jaren heen gelukt.

Toen ik aan het reizen was kwam ik langs een winkel met allemaal emoticon items, deels in de vorm van een CD. Ik heb het idee niet gelijk doorgezet omdat het moeilijker was dan eerst gedacht (andere materialen, andere techniek van manipuleren vraagt om andere zichtlijnen etc.). Ik vertelde het Ger die zei “als ik jou was zou ik de act nu direct veranderen”. Twee weken voor het NK heb ik deze toen helemaal aangepast.

In het begin had ik alleen ‘Likes’ en Smiles’ in mijn act maar in een workshop bij Dutch School of Magic zei Mike Walther; “er zijn zijn veel emoticons zoals verdrietig, boos etc. ga daar mee aan de slag”. Zo volgde in de brainstorm nog meer ideeën en effecten. Bijvoorbeeld bij de opening, het effect dat een “Like” uit mijn telefoon vliegt naar mijn hand. Of een idee van Luc Elson met het idee een selfie te maken, online te delen en een “Like” te krijgen.

Nadat je de ideeën krijgt moet je er wel zelf mee aan de slag om het concreet in je act te krijgen.

Rob & Emiel
Wij zijn 20 jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van onze versie van deze act en werken er elke dag aan. Elke dag zoeken we verbeterpunten, nieuwe presentaties en manieren om de act sneller en preciezer te maken. Het is ons levenswerk.

3. Normaal zorgen veel optredens ervoor dat je act steeds beter wordt en je vertrouwen krijgt? Dat optreden was bijna niet mogelijk, hoe zorg je er toch voor dat je klaar bent voor de wedstrijd?

Lodewijk
Als je al sinds 2003 aan een act werkt en weet hoe hij zich ontwikkeld heeft is een jaartje wat minder optreden niet echt een probleem. Daarnaast is mijn wedstrijd act toch net iets anders dan een optreden. Het grootste deel van de voorbereiding speelt zich af in mijn hoofd. Visualiseren hoe ik de act zal laten zien en hoe mijn interactie is met het publiek. Uiteindelijk gaat het om het juiste ritme vinden tussen focus punten en de inbetweens.

Zippo
Deze act doe ik sinds 2016 en met manipulatie ben ik al meer dan 10 jaar bezig. Live optredens zijn heel belangrijk. Een bekend gezegde is: een live show is 100 keer meer waard dan eigen repetitie. De mogelijkheid om veel op het podium te staan was er niet dus als het kon pakte ik die kans zeker ook om effecten uit te proberen. Voor het FISM in 2018 ben ik zelf op zoek gegaan naar de mogelijkheid om op te treden. In mijn mailbox zag ik een ‘dinner show ‘ voorbijkomen. Ik nam contact op en kon daar mijn act laten zien en kon zo weer meer leren. Ook nodig ik goochelaars uit waardoor de druk wat meer wordt opgevoerd. En als ik oefen maak ik video’s vanuit verschillende standpunten.

Door het vele oefenen en de optredens krijg ik steeds meer vertrouwen dat de act in mijn systeem zit, er een automatisme gaat optreden. De act doen zonder er bij wijze van spreken over na te denken. Voor mij is dat een grote stap want zelfvertrouwen is erg belangrijk.

Rob & Emiel
Aangezien we de act al ruim 20 jaar doen was de Covid periode voor ons geen probleem. We hadden genoeg (online) shows om de flow in de act te behouden en zijn vanaf februari van dit jaar elk optreden bezig met de act zoals we die zullen vertonen in Canada. In deze versie neem ik (Rob) de presentatie rol grotendeels over van Emiel.
Dit is geen presentatie die we willen blijven doen in onze normale optredens omdat we qua rolverdeling “uit balans” zijn. Na het FISM gaan we weer terug naar de oude rolverdeling.
We trainen 6 dagen per week. Als we niet optreden trainen we telefonisch óf individueel.

4. Wat doe je waarschijnlijk het laatste uur voor je het podium op gaat?

Lodewijk
Ik zorg dat ik genoeg water drink en ik lach veel. Een glimlach op je gezicht zorgt ervoor dat je je beter gaat voelen, het zorgt voor ontspanning en werkt ontspannend. Ook als je niet vrolijk bent kun je lichaam hiermee foppen. Overigens is dit niet moeilijk, want wat ik ga doen is iets waar ik al sinds 2018 naar uitkijk: lol maken op een podium.

Zippo
Ik merk dat me klaar maken voor een optreden een soort ritueel is ook mentaal. Naast het “organiseren” en ‘laden” moet ik ook een warm- up doen want ook de dans is een belangrijk onderdeel in mijn act. Daarnaast wil ik de sfeer proeven van theater en het publiek door even achter het doek te gluren of heel even in de zaal te staan.
Voordat ik het podium op ga haal ik drie keer diep adem en dan ….gaan!

Rob & Emiel
Het laatste uur voordat we zelf optreden op het FISM drinken we waarschijnlijk koffie en kleden we ons aan. We zijn namelijk op vrijdagochtend de tweede act om 8.15 uur. Véééél te vroeg als je het ons vraagt.


FISM Quebec 2022

5. Op 16 oktober hebben we het NK Goochelen voor close up en stage in Zeist. Welk advies wil je de deelnemers meegeven?


Lodewijk

Geniet ervan, optreden is het leukste wat er is. Denk aan die glimlach! Dat werkt echt! Daarnaast zou ik adviseren, maak het niet te moeilijk, als je dingen doet waar je je zorgen om maakt dat het wel goed zal gaan, ben je niet aan het genieten en dat voelt het publiek.

Zippo
Voor de meeste deelnemers zorgt een wedstrijd voor extra spanningen, da’s normaal. Maar is dat te veel? blijf ademen…!

Verwacht niet dat je tijdens de wedstrijd het beter doet dan bij je eigen repetities. Als je 70% haalt dan mag je echt tevreden zijn (ok, sommige mensen presteren juist beter bij een wedstrijd met meer stress).

Ik ben een “risicomijder” dus heb altijd een back up plan (moet je natuurlijk eigenlijk zien te voorkomen). Dus als dingen misgaan tijdens je repetitie of optreden wat kan je dan doen om daar toch een oplossing voor te verzinnen. Als een bepaalde fout iedere keer weer terugkomt dan moet je daar dus extra mee aan de slag.

Als laatste advies: speel tegen jezelf en niet tegen anderen. Er zijn altijd mensen die beter of slechter zijn. Dus focus op jezelf!

Rob & Emiel
Zorg dat je je act “kunt dromen” en dat je voor jezelf weet dat je de maximaal haalbare voorbereiding hebt gedaan. Vraag jezelf af “wil ik wel meedoen” als je niet hebt kunnen voldoen aan de (door jezelf bepaalde) voorbereiding.
Ga altijd voor het hoogst haalbare maar verwacht aan de andere kant nooit te veel van je deelname en realiseer je altijd dat jouw wedstrijd-nummer slechts een moment opname is. Een lagere verwachting van je eigen prestatie zorgt voor een vermindering van wedstrijdstress.
Het meedoen aan wedstrijd moet volgens mij altijd “een leuk ding zijn om te doen” en moet je geen slapeloze nachten, stress of buikpijn opleveren. Dat is zonde.
Geniet van het podium en weet dat de meeste mensen in de zaal nooit op een wedstrijd podium zullen of willen staan. Er is altijd kritiek, soms opbouwend, soms omdat iemand “er gewoon iets van vindt”. Luister gerust naar “wat mensen vinden” maar maak daarna snel de keuze. “Doe ik daar iets mee? of leg ik het naast me neer?”
Je persoonlijk laten raken door kritiek, op- en aanmerking, heeft geen zin, al is dat wel vaak super lastig weet ik uit ervaring.
Het belangrijkste… Geniet ervan. Je deelt een podium met andere liefhebbers van magie. Soms amateurs, soms professionals. Alleen dat is al prachtig.

Namens alle liefhebbers van de goochelkunst heel veel succes en geniet Lodewijk, Zippo en Rob & Emiel!

Marcel Verbakel