Van 23 t/m 26 mei 2024 zal in Saint-Vincent/Italië het Europees FISM kampioenschap worden georganiseerd. De goochelkunst van Nederland zal op het podium vertegenwoordigd worden door Olivier Henning (categorie Manipulatie) en Nigel Otermans (categorie Illusionisme). Maar ook zullen er vast weer een groot aantal enthousiaste Nederlanders in de zaal zitten. Een extra vermelding voor Sylvia Schuyer als FISM-jurylid en Jean- Paul Broekhuizen die een groot aandeel heeft in de communicatie en registratie namens FISM Europe. In de rubriek “Vijf vragen aan…” komen Olivier en Nigel aan het woord.

1. Op het NK vorig jaar heb je laten zien dat je met je act naar het Europees kampioenschap kunt. Wat heb je daarna allemaal gedaan om je act te veranderen/verbeteren.

Olivier: De act waarmee ik deelneem is niet de act die jullie op het NK hebben gezien. De feedback die ik op die act kreeg was dat ik fantastische manipulatietechnieken liet zien maar ook dat er voor het winnen van een Europees kampioenschap meer nodig is dan “strooien met kaarten”. Met dat in mijn achterhoofd ben ik een compleet nieuwe act gaan uitwerken. Daarmee ben ik begin 2023 begonnen en heeft zich de afgelopen 1,5 jaar ontwikkeld tot de act die het nu is.

Nigel: Na het NK hebben we met het hele team samengezeten en gekeken naar wat beter kon. Geïnvesteerd is in kleding (15 outfits!) en illusies zoals een nieuwe tijdmachine (sub trunk) gemaakt door Eric Jaspers, die ook voor André Rieu werkt. Er blijft altijd meer te wensen maar het is een kwestie van geld. Ook hebben we nog meer aandacht besteed aan de verhaallijn. En natuurlijk nog meer trainen waardoor de trucs nog sneller worden uitgevoerd.

2. Wie en hoe ben je geholpen om deze act zo neer te zetten.

Olivier: Het thema en het idee heb ik zelf bedacht. Inspiratie haal ik uit het dagelijkse leven. Bijvoorbeeld tijdens een fietstocht, tijdens het kijken naar een film, met een goed gesprek etc. In Turijn tijdens Masters of Magic in mei 2023 heb ik een gesprek gehad met Young Min Kim (red. FISM Wereldkampioen 2015 – 2020). Niet over de act zelf maar wel over het vergaren van inspiratie, de manier hoe daar mee om te gaan en een act te maken die dicht bij jezelf blijft. Dat gaf mij het ontbrekende stukje om door te pakken op het idee wat in mijn hoofd de maanden daarvoor groeide. Ik had al losse onderdelen bedacht, scriptjes geschreven, schetsen gemaakt en gimmicks verzonnen.

De ochtend daarna heb ik mijn idee aan mijn coaches Frans Reijnier en Edwin Borsora verteld en heb met hen gebrainstormd. Vanaf daar ben ik het verder gaan uitwerken. Naast hulp van Frans en Edwin heb ik ook verschillende keren met Jeff Mc Bride over de act gesproken.

Het ontwerp van mijn outfit heb ik zelf bedacht, de stoffen zelf uitgezocht en een kledingmaker gezocht die ervaring had met het maken van theaterkleding. Dat heeft precies uitgepakt zoals ik het in mijn hoofd had.

Tijdens de Blackpool Magic Convention 2024 heb ik een eerste versie van mijn act aan Young Min Kim laten zien en hem om feedback gevraagd. Dat leverde een aantal mooie inzichten op. Voor mij is een act nooit klaar. Die blijft zich verder
doorontwikkelen en ‘groeit’ op me. Ik heb al ideeën van deze act voor na het EK in mijn hoofd. Qua lichtdesign hebben we Evan Morris benaderd. Hij heeft echt briljante ideeën. Zo benieuwd hoe het straks op het podium allemaal samenkomt.

Ik ben echt heel blij en bevoorrecht dat ik met enkele van de beste mensen uit het vak, elk in hun eigen discipline, mag werken. Mijn motto is dan ook: “If you want to be the best, you’ve got to learn from the best.”

2. Wie en hoe ben je geholpen om deze act zo neer te zetten

Nigel: Ik heb samen met mijn team bestaande uit mijn assistentes Jacey Vaessen, Merle Delsing en Julie Metsemakers de act zelf gemaakt. Mijn vader en manager hebben ook geholpen om een goede verhaallijn neer te zetten. Voor de act hebben we het thema tijdreizen gekozen. We beginnen heel rustig met een zichtbare tijdmachine die aan het opstarten is. Daarmee belanden we per ongeluk in het oude Egypte en slaat de sfeer gelijk om naar drama. We maken gebruik van een voice-over die uit de tijdmachine komt. Dit maakt het wat makkelijker om het verhaal uit te leggen. Wel proberen we ervoor te zorgen dat het een illusieshow blijft en geen theatershow. Met dit thema moet je veel met licht doen omdat je in 10 minuten tijd door verschillende tijden reist. En om dan duidelijk te maken dat je in een compleet andere tijd zit maak je daar ook een andere lichtsetting voor. Dat maakt de act nog beter.

3. Oefenen, oefenen, oefenen voor een wedstrijd. Kan je vertellen hoe dat gegaan is het afgelopen half jaar?

Olivier: Dat oefenen is echt overal én elke dag. Dan bedoel ik niet alleen qua theaters op verschillende plekken in het land maar ook in de huiskamer, op de bank, in de auto, onder de douche etc. Eindeloos video’s opnemen. Terugkijken, analyseren en verbeteren. Niet alleen techniek en pose maar ook de props waar ik mee werk en de muziek die ik gebruik. Meerdere malen heb ik de muziek veranderd omdat het het nét niet was voor mij. Ik zoek de muziek zelf en edit hem ook zelf. Natuurlijk worden daar Frans, Edwin en Jeff in meegenomen en geven zij feedback…… maar uiteindelijk beslis ik zelf of ik iets wel of niet verander.

Deze act kent verschillende versies en heeft grote veranderingen ondergaan het afgelopen half jaar en zijn er onderdelen geschrapt…. en andere onderdelen toegevoegd of aangepast. Het is nodig die fases te doorlopen.
De eerste keer voor publiek was tijdens Golden Cat Magic Convention in Bulgarije. Voor mij de ‘generale repetitie’ om te zien of de act ook ontvangen wordt zoals ik hem bedacht had. En dat werd hij! Heel veel positieve reacties gehad en beloond met de eerste prijs. Wat niet wil zeggen dat na dat optreden géén veranderingen meer zijn doorgevoerd. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan deze act werk. Al is het alleen al omdat er veel ‘handwerk’ in zit.

3. Oefenen, oefenen, oefenen voor een wedstrijd. Kan je vertellen hoe dat gegaan is het afgelopen half jaar?

Nigel: We zijn vroeg begonnen met repeteren. We beginnen altijd met losse trucs en scènes te oefenen en uiteindelijk komen we allemaal samen en doen we de hele act achter elkaar. Ook nodig ik altijd mensen uit buiten de goochelwereld, om te kijken hoe zij op de act reageren en wat zij ervan vinden. Ik ben eigenlijk vanaf het moment dat ik wakker ben bezig met de act. Veel nadenken en vooral de details komen nu aan bod.

Met het thema ’tijdreizen’ hebben we in (openlucht) theaters gestaan. En eigenlijk de beste delen van die show hebben we in de 10 minuten EK act gestopt. We hebben een aantal illusies moeten schrappen zoals ‘de vliegende doos’. Wel hebben we alsnog zeven illusies verwerkt in de act en maar liefst 15 outfits.

In Lissabon – Portugal hebben we vooral veel vlieguren kunnen maken. Zowel voor showmanship als de techniek waardoor zo’n verwisseling (sub trunk) toch weer sneller is geworden. De EK act gaan we binnenkort in een volle theaterzaal nog eens neerzetten. Ik ben heel benieuwd naar de reacties.

4. Waarmee denk je het publiek en vooral de jury te verrassen? Wat gaan ze van je act herinneren?

Olivier: Ik probeer de muziek en hetgeen ik op het podium neerzet qua techniek met elkaar te laten versterken om het meer emotie te geven. Dat deed ik eerder ook bij de twee kaartmanipulatie acts die ik op het NK heb laten zien. Dat werkt voor mij en de reacties die ik daar nu op krijg zijn heel positief. Voor de EK act heb ik daar een verhaallijn en meer originaliteit aan toegevoegd. Dat moet samenkomen op het podium.

Nigel: We hebben nieuwe illusies gekocht zoals een originele Origami. Deze hebben we wel omgebouwd tot iets totaal vernieuwends (maar daar kan ik nog niets over zeggen haha). Er zitten nu wat onverwachte effecten in de act verwerkt waarmee we de jury op het verkeerde been proberen te zetten.

5. Wat doe je waarschijnlijk het laatste uur voor je het podium opgaat?

Olivier: Hetzelfde wat ik voor elk optreden doe. Ik heb focus nodig en trek me terug. De laatste preparaties aan de gimmicks, ik maak me op, kleed me om en zorg dat ik opgewarmd blijf. Met koude handen het podium op om een manipulatie act te doen, moet je echt niet willen. De enige die ik dan om me heen kan hebben is Frans. Die weet wanneer hij me vooral met rust moet laten en wanneer hij een ‘gebedje’ met me kan maken. Binnen Team Henning hebben we het over de ‘zen-modus’, dat is dat moment. De zeldzame keren dat Frans er niet bij is, neemt mijn vader of mijn moeder die rol op zich…….maar wel met heel duidelijke instructies vooraf. 😉

Nigel: Veel rondlopen (haha) om alles te checken en dubbelchecken. Maar 5 minuten voordat de act begint laat ik het los en loop ik gewoon nog even rond om de spanning kwijt te raken.
Wedstrijden zelf zijn altijd spannend. Vooral omdat je voor honderden collega’s staat op te treden. Maar als de act eenmaal is begonnen dan heb ik de rust gevonden en geef ik meer dan 100%.

Marcel Verbakel

foto’s Marcel Leën ML Media – Nigel Otermans