Uitvoeren > leren > leren te leren
Of je je acts uitvoert op FISM, als amateur of er je brood mee verdient, je zult moeten oefenen,
leren en verbeteren. Dat kun je gedachteloos doen of op basis van hoe anderen zeggen dat je
moet oefenen. Maar je zult veel betere resultaten boeken en een betere performer worden als
je leert hoe jij het beste leert.
Ik werd me voor het eerst bewust dat je kunt leren te leren rond mijn tiende. Ik heb vanaf mijn
9e zo’n twintig jaar accordeon gespeeld. Mijn leraar leerde me weliswaar stukken spelen van
Back tot Brel. Maar hij leerde me vooral dat er vele manieren zijn om te leren.
“George, dit klinkt niet best. Hoe lang heb je geoefend deze week?”
“Anderhalf uur.”
“Wees eerlijk, bedoel je dat je anderhalf uur aan één stuk vlak voor deze les hebt geoefend?”
[schaamrood] “Mwjah…”
“Je kunt volgende week beter elke dag 10 minuten oefenen en op minder dan anderhalf uur
uitkomen, dan in 1 keer anderhalf uur achter elkaar.”
Boven jezelf uitstijgen door leren te leren
Het was een eerste les in leren hoe ik kon verbeteren door beter te studeren. Ik heb veel
voordeel gehad door zijn lessen op vele vlakken van mijn leven toe te passen Hier zijn een paar
inzichten gekoppeld aan technieken.
Doelen stellen, lange en korte termijn
“Ik wil een goede goochelaar worden” of “Ik wil een prijswinnende act maken” zijn mooie
wensen maar nog geen doelen. Een doel is een ‘concrete, diep-gewenste herinnering van je
toekomst’. Het is zo helder als een herinnering. Het is alleen nog niet gebeurt. Fantaseer groots
over wat je wilt realiseren op lange termijn. Vertaal dat per week naar concrete visioenen van
wat je aan het einde van de week wilt zien gebeuren.
Schaamte, faalangst en luiheid overwinnen
Als je aan de gang gaat valt de ervaring van wie je nu bent, vergeleken met dat visioen van wie
je wilt zijn, erg tegen. Je maakt fouten, struikelt over technieken. Soms leidt dat tot stoppen
omdat we schaamte voelen of bang zijn dat het nooit zal lukken. Of we switchen naar een
‘betere’ truc waarbij we natuurlijk ook hobbels moeten overwinnen.
Leren is voorwaarts falen. Dus wen aan het ongemak en ga aan het werk. Je hoeft niet lang te
oefenen. Zet een timer op 5 minuten, begin en houdt op als het alarm gaat. Je zult snel merken
dat je langer wilt doorgaan en beter wordt.
Kleine deel-handelingen oefenen
Deel een routine op in stukjes. Als er een top-switch of een Elmsley count in je routine zit, kun
je die isoleren en eindeloos oefenen als je een film kijkt. Maar je kunt ook een hele choreografie
zoals ‘crossing the gaze’ (Tamariz, gebaseerd op een Slydini idee) verdelen in handelingen die je
apart eindeloos herhaalt. Daarna voeg je ze samen en herhaalt het geheel.
Variatie
Een van mijn belangrijkste ontdekkingen was dat variatie mijn leerprocessen enorm versnelt. Bij
accordeon spelen, judo-en, mijn theatercarrière, goochelen en op andere vlakken varieer ik op
verschillende manieren.
⁃Speel met verschillende tempo’s. ‘Italiaantjes’ spelen in het repetitieproces betekent dat je
supersnel door een act gaat. Wissel het af met super-vertraagd en op normaal tempo
technieken leren.
⁃Varieer in stijl om je toon te vinden. Een leuke manier is je acts te oefenen in de stijl van een
paar acteurs zoals the Rock, Jack Black, Yoda of Will Ferrell.
⁃Wissel oefenvormen af. Doe droog-oefen sessies zonder materiaal, complete dress-rehearsals
alsof je echt optreedt, doe alleen je script, of een complete mime-uitvoering, visualiseer je
hele act met je ogen dicht, teken een storyboard, etc.
⁃Vind uit hoe anderen (niet per se goochelaars) oefenen en leren en probeer hun methodes
uit.
Slijp je zaag
Het is maar een greep uit hoe je kunt leren om beter te leren en te oefenen. Neem afstand van
hoe je leert en vraag je af hoe je je eigen leren anders kunt aanpakken. Voorkom dat je in de
valkuil stapt die ooit door Stephen Covey in een beeldspraak werd beschreven: iemand was aan
het zagen met een botte zaag. Toen een ander zei: “Stop even om je zaag te slijpen, dan gaat
het zagen stukken makkelijker!” Het antwoord was: “Nee daar heb ik geen tijd voor, ik heb het
heel druk met zagen!”
George Parker is professioneel illusionist/mentalist. Hij is sinds 2005 lid van de faculty van Jeff McBride’s Magic &
Mystery School, trad vele malen in het Magic Castle op, maakte vier one-man magische theatershows, is auteur van
“Index-terity” en “Performing Magic with Impact”, de bestseller “Het Kleine Boek van de Creativiteit” en
“Creatief Transformeren” en deed vele duizenden shows in meer dan 35 landen.