Een Golden Buzzer van Heidi Klum bij America’s Got Talent, een trofee bij Fool Us van Penn & Teller, tweede op het Europees kampioenschap in Manresa in 2021 in de categorie General Magic en in 2019 kampioen van Frankrijk. Léa Kyle oftewel #française #très sympathique #quickchange2.0#passie#hetmoetaltijdbeter.

door Marcel Verbakel

Ik praat met Léa in Blackpool over haar act, waarmee ze zich in de wereld van magie en entertainment inmiddels weet te onderscheiden. Wat Léa aan quick change doet op het podium met jurken, hoeden en andere fashion items doe ik in dit interview met een aantal goocheltrucs waar een vraag aan gekoppeld is. Natuurlijk een Barbie met een paillettenjurk welke door aanraking van kleur verandert, maar ook verkleurende sponsballen en goochelstokken of speciaal gemaakte Léa Kyle flapkaarten, waarin haar jurk plots verandert of zij plots onder een douche van goudsnippers staat alsof ze weer bij AGT is (dank goochelvriend Stefan Hoogerwerf voor de kaartdesigns).

 

We spreken af na de lecture van Laurent Piron, Grand Prix winnaar van 2022 in Quebec/Canada. Eerder had hij ook in mijn reeks “De weg naar het podium met…” een hoofdrol. “Hoe gaat het interview worden?” vraagt Léa’s vriend Florian Sainvet. Hij had eerder op mijn socials gezien hoe mijn creatieve interviewopzet is. “Vast heel leuk” zei ik, maar aangekomen in de ruimte werd mijn aanname vol-le-dig anders. Wel stonden er de opgestelde stoelen, maar al mijn goochelattributen waren weg! De doorgang en ruimte (een opslagplaats voor de catering) was een uur eerder afgezet met een hek, maar nu inmiddels niet meer omdat iets verderop een lezing zou starten. De bewaking dacht waarschijnlijk wat moeten die spullen hier, laat ik dat allemaal maar weghalen, voor het geval dat!

Een letterlijke quick change dus, maar dan in werkelijkheid en voor altijd. Blij werd ik er niet van. Mijn vragen werden nu niet zo verrassend en op een creatieve manier ingeleid (wat de rode draad is in al mijn interviews). Juist dat zorgt voor een aparte dynamiek. Maar de show must go on, ook in interviewland, dus keep on smiling (en ik heb mijn aantekeningen nog) .

Passie, persoonlijke ontwikkeling en competitie, dat had je als kind bij paardrijden las ik in een interview in een Frans magazine. Is dat nu bij de magie anders?

“Nee zeker niet, die kenmerken horen bij mij. Ik was 12 jaar en ging bijna iedere dag paardrijden. Ik was meer op de manege dan thuis bij mijn ouders en broer. Ik leerde verantwoordelijkheid te dragen, discipline en regelmaat op te bouwen. Al snel deed ik mee aan wedstrijden. Ik wilde iedere keer beter worden, dus nog meer trainen en veel leren van anderen.

Dat is nu niet anders. Ik ben de hele dag bezig met magie en quick change, mijn grote passie. Competities en shows heb ik nodig om mijzelf te blijven uitdagen en beter te worden. Daarom is het optreden voor zo’n 5.000 collega’s hier in Blackpool spannend, maar zorgt ook voor de uitdaging om te blijven werken aan mijn act.

Waar begon die liefde voor magie. Met een goocheldoos?

“Nee die liefde begon op de manege, nu zo’n 10 jaar geleden toen ik Florian ontmoette. Onze vriendengroepen kwamen daar bij elkaar en op een feest sloeg de vonk over. In het begin wist ik niet dat hij in de goochelwereld zat en shows gaf. Dat deed Florian ook op het feest, maar zelfs toen had ik na afloop eerst niet door dat hij het was die op het podium stond. Langzaam maar zeker kreeg ik meer aandacht en interesse voor de magie.”

Florian vult aan: “Ik nam Léa soms mee naar een show, niet te vaak want anders zou ze zich wellicht afkeren van de magie. Maar het was voldoende voor haar om er ook verliefd op te worden.”

“In het begin deed ik manipulatie. Dat kwam vooral omdat Florian mij inspireerde daar mee aan de slag te gaan. Hij hielp mij en leerde de fijne kneepjes van het vak. Ik keek heel veel video’s, zoveel dat Florian daar soms gek van werd.” Florian vertelt met een glimlach: “soms vroeg ze of we een avond géén Netflix film gingen kijken maar video’s. En ik verklap je; dat gebeurde steeds vaker. Zelfs ik, als professional, werd daar soms een beetje gek van.”

In mijn broekzak had ik ter voorbereiding een flash koord en een centimeterlint gestopt en kon zo toch een vraag inleiden met een ‘quick change’ truc.

Is de passie voor quick change gekomen door je passie voor couture?

“Ja, dat heeft daar zeker mee te maken, twee werelden kwamen opeens samen. Ik heb de Sylvie Guy Da Silva Couture school gedaan in Bordeaux. Daarna ben ik aan de slag gegaan als couturier/ontwerper. Ik kan alles maken voor een vrouw als het om kleding gaat, met allerlei verschillende technieken, materialen, stoffen etc. Dat helpt mij nu heel erg om mijn eigen magie te creëren.”

“Ik zag een keer een video van een mentalist met aan het einde van de truc een voorspelling met een quick change. Toen dacht ik: dat wil ik ook! Maar dan op mijn manier, maar welke manier? Het was een ommezwaai in mijn leven. Ik ging boeken kopen van Valérie, Sos & Victoria en Natalie en Eli. Daarin lees je over de technieken, maar ik ben ook mijn eigen technieken gaan ontwikkelen. Natuurlijk liet ik me inspireren door video’s op YouTube en ik durf te zeggen dat ik (bijna) alles wel heb gezien.”

“Maar zoveel quick change acts zijn er niet, schijnbaar is het niet zo makkelijk. En die er zijn lijken veel op elkaar kwam ik achter. Een mooie jurk, een dansje, in een grote zak staan en een wissel met een andere jurk en dat iedere keer weer zie je veel voorbijkomen. Ik wilde echt iets maken wat van mijzelf was. Dus niet samen met iemand op het podium of met een groep, maar alleen. Da’s best ingewikkeld.

Je zegt net dat je iets wilde maken wat van jezelf is en echt onderscheidend, hoe is dat gelukt?

“Mijn vertrekpunt bij de ontwikkeling van een act is niet de jurken die ik heb of mooi vind om te maken, maar de magie. Op de eerste plaats staat; welk effect wil ik creëren? Ik werd gestimuleerd toen ik manipulatie effecten zag en iets verdween in het niets. Ik dacht dit effect wil ik ook toevoegen, maar dan met jurken. Dat is dus een hele andere manier van denken en werken dan bij de meeste quick change acts en artiesten.”

Florian vult aan: “Vergelijk het met manipulatie; ik heb een kaart, ik open mijn hand, doe mijn hand dicht en weer open en… de kaart is weg. Bij quick change acts gaat het vaak zo. De artiest gaat in de zak staan, iemand tilt deze op. De verwachting is een verandering, en ja hoor … dat is zo. Bij Léa’s acts is het volledig anders. Niks geen zakken of panelen, je ziet de quick stage en dus de magie voor je ogen gebeuren. Dat is echt een groot verschil en dat kan omdat we bij de ontwikkeling van een act of effect beginnen met magie. Dat is echt een disruptieve manier om naar quick change te kijken.”

Léa zegt: “Ik ga in mijn acts dus niet voor veel kledingwissels. Van wissel naar wissel naar wéér een wissel. Dat is te voorspelbaar en is ook niet langer onderscheidend meer. Ik ga in mijn acts voor magie.”

Hoe creëer en oefen je een act in combinatie met de muziek, soundeffects en decor?

“Als ik een act verzin werk ik eerst aan de effecten en maak daar prototypes van. Als dat goed genoeg is, ga ik het decor maken met Florian, die ook graphic designer is, en een decorbouwer. Vervolgens schrijf ik de hele act uit om ook de voorlopige volgorde van de effecten te bepalen. Daarna ga ik zelf de jurken ontwerpen en maken. Als dat klaar is en het gevoel is er dat de effecten gaan werken, volgt de soundtrack. En dan is het oefenen, oefenen, oefenen en vele aanpassingen maken. In het begin denk je nog; waar gaat dit naartoe…. Ik leg alles vast op video en vraag Florian om feedback. Werken met video is geweldig. Je kunt de kleinste details zien én verbeteren en ziet ook wat wel en niet werkt. Ik werk continue aan nieuwe effecten om deze aan mijn act toe te voegen en nog beter te maken. Soms een uitdaging, soms zeer vermoeiend maar ik krijg daar energie van, heerlijk!”

“Voor een optreden heb ik ca. 1 uur voorbereidingstijd nodig. Maar hier in Blackpool doe ik twee shows op een avond. Voor de tweede show heb ik dan ongeveer twee uur voorbereidingstijd nodig omdat ik ook heel veel kleding moet resetten en nog wel wat meer. Maar daar kan ik je niet veel over vertellen.” zegt Léa met een glimlach.

Hoe mooi zou het zijn om de kleding van een Barbie van kleur te laten veranderen… maar helaas dat kon ik niet laten zien…

Maak je nog steeds alles zelf?

“Ja, voor mijn shows maak ik alles zelf en geef ook het advies aan iedereen die een quick change act wil ontwikkelen om de technieken van het naaien en verstellen van kleding te leren. Dat is zo belangrijk. Dat maakt het makkelijker om de quick change technieken toe te passen, maar ook als bij een show iets kapot is kan je dat makkelijker herstellen. Ik ken mijn eigen kleding, dus voel ook als iets niet goed zit en kan dat gelijk repareren. Afhankelijk van het effect en het type jurk neemt het maken soms enkele dagen of zelfs maanden in beslag (bij mijn gala act). BIJ AGT was het echt een gekkenhuis. Voor de finale act moest ik deze in 4! dagen ontwikkelen (incl. repetities) én ook 11 jurken maken. Dag en nacht doorwerken dus”.

Een paar jaar geleden zag ik hier in Blackpool de avondvullende quick change show van Arturo. Zelden zo’n spektakel gezien met allemaal verschillende thema’s en verhaallijnen. Een verhaallijn zie ik in je act niet terug. Is dat een volgende stap?

 

Arturo is geweldig, ik heb de show helaas nog steeds niet gezien. In mijn act draait het om de ambiance, de magie, prachtige kostuums en licht, 100% entertainment, maar geen echt verhaal. Misschien zijn het wel allemaal mini verhaaltjes. Dat maakt het onverwacht en magisch en is een verschil met de meeste acts. Ook dans ik in mijn acts maar zeer beperkt. Niet omdat ik het niet kan of leuk vind, integendeel, maar omdat het te weinig bijdraagt aan een magisch effect dat ik wil realiseren. Ik ben geen danseres maar een magician. Dus als ik tijd binnen een act heb, dan moet dat worden ingevuld met magie en niet met een leuk dansje. Niet de makkelijkste manier maar dat is de uitdaging en daar hou ik van.”

In het interview had ik hier de kaart willen forceren van het Golden Buzzer moment tijdens American’s Got Talent maar helaas…waar zouden mijn spullen zijn? schoot erdoor mijn hoofd.

The Golden Buzzer, neem mij eens mee naar dat moment?

 

Ja, dat met Heidi was ongelofelijk. Tijdens Covid van Frankrijk naar Mexico om daar twee weken te repeteren in onze hotelkamer. Elke dag weer en vervolgens door naar Los Angeles. Ik had nooit gedacht dat ik de Golden Buzzer zou krijgen, alhoewel Florian het wel voorspelde. Iedere keer zei ik tegen hem; zeg dat niet, zeg dat niet!”. Florian begon weer te lachen en bij Léa verscheen een grote glimlach. “Dus toen Heidi op de knop drukte…. Ik heb haar later even gesproken, ze was echt impressed. Een eerdere ervaring hadden we in Las Vegas bij de show van Penn & Teller. Ik was nerveus en kon niet praten van de zenuwen, maar het ging heel goed. Ze zijn zeer relaxed en altijd positief naar iedereen over de magie. Penn zei; “Het is geen changing act het is een magic act”. “Dat een mooi compliment”.

 

In 2022 kreeg je een auto-ongeluk in Las Vegas, maar twee maanden later toch meedoen met de Wereldkampioenschappen? Is dat het competitieve in Léa?

“Ik had een aantal gebroken ribben en een ingeklapte long en Florian gelukkig niets. Maar ik moest en zou meedoen. We waren goed op weg met een aantal nieuwe effecten dus ik wilde dat aan de magische wereld laten zien. Iedere dag probeer ik mijn act te verbeteren. Ook na het FISM heb ik weer nieuwe dingen toegevoegd, kijk morgenavond maar in de gala”.

Laurent Piron vertelde mij in een interview dat heel weinig van hem te zien is op YouTube. Een reden was omdat de FISM jury in Manresa en Quebec deels gelijk is en de verrassing dan teveel weg zou zijn. Zo houden ze het gevoel een nieuwe act te zien. Bij jou is dat niet zo, een bewuste keuze?

Van mij zijn een aantal acts op YouTube te zien omdat ik in tv-shows zat en zij dit natuurlijk willen delen. In de gala ga je een groot aantal effecten zien die je niet eerder zag. De uitdaging blijft om mijzelf en de act te blijven verbeteren. Ook voor iedereen die in de magische wereld bekend is, of het nu vakmatig is of als hobby. Het zal bij mij nooit hetzelfde zijn. Maar als we weer mee gaan doen aan een wedstrijd dan zal dat niet te zien zijn op YouTube of waar dan ook. Ga daar maar van uit!”

 

Wat is de spin-off van het succes, zakelijk gezien?

“Het heeft mij veel gebracht, meer dan ik ooit heb durven dromen. De magische wereld kon door deelname aan Fool Us zien wie Léa Kyle is. Alleen door Covid kon ik dat succes niet echt verzilveren. Dankzij AGT kon ik meer internationaal mijn vleugels uitslaan en heb ik ook een aantal mooie contracten met bedrijven daaraan over gehouden waar ik verder niets over mag zeggen. AGT maar ook de deelname aan FISM wedstrijden leveren veel op vanuit de business kant, maar ook qua levenservaring. Ik teken daarvoor!”

Magie en technologie, is dat de toekomst voor je acts?

“Nee niet specifiek. Wat voor effect willen we creëren en hoe kun je dat bereiken, daar gaat het om. De techniek van nu en morgen helpt ons daar goed bij. Zo is het werken met de flatscreens in bepaalde acts bizar ingewikkeld. Maar als je goed bedenkt welk doel je wilt bereiken dan wordt het makkelijker dat te realiseren. Bij AGT was er de mogelijkheid om met schermen te werken, nieuw voor ons. Dus die uitdaging hebben we samen met het productieteam daar opgepakt. Iets wat je niet overal kan doen op tour. Niet alleen door de techniek maar ook simpelweg omdat de schermen te groot zijn. Bij AGT bedachten we dat we op de screens jurken konden veranderen, maar ook foto’s en schilderijen. En…tot leven konden laten komen. Creatieve mogelijkheden voldoende dus om daarop door te blijven ontwikkelen.”

En wat gaan we zondag zien?

“De 900ste versie ongeveer”. Léa en Florian beginnen beiden te lachen. Ik hou van optreden voor magicians en de act iedere keer beter maken. Voor mij is dit de eerste keer hier, Florian trad hier vorig jaar al op. Het is een waanzinnig event.

Wat is je next goal, Monte Carlo met een Golden Clown in je handen?

Nee deze act is niet geschikt voor een 360 graden podium. O.a. vanwege de technieken. Het vergt allemaal heel veel voorbereiding, en er worden vragen gesteld van kun je dit en dat aan je act aanpassen omdat…. En dat wil ik niet. Ik wil de regie houden over mijn eigen act! Natuurlijk gaan we toewerken naar een nieuwe act voor de Europese- of Wereldkampioenschappen in 2024 en 2025 in Italië. Maar we dromen ook over een eigen show, samen op het podium in Europa en Amerika. Hoe mooi zou dat zijn! En dromen zijn er om waar te maken….”

Marcel Verbakel
foto’s gala in Blackpool: Eden Photography

De weg naar het podium met… is een reportagereeks over goochelaars die op weg zijn naar, staan of stonden aan de top. Interviews verschenen in het zelfstandig uitgegeven magazine “Weg” en de Informagie. Interviews met o.a. Hans Klok, Christian Farla, Paul Morak, Scott & Muriel, Ger Copper, Alfredo Lorenzo, David Nathan, Issy Simpson, Hans Kazàn, Wayne Dobson en Lance Burton en later dit jaar wereldkampioen comedy magic Mortenn Christiansen.