Maak van objectieve toeschouwers subjectieve participanten.
Tijdens een Firedance festival in Santa Cruz, USA in 2004 spraken Jeff McBride en ik over het feit dat we vele routines hebben waarbij we passieve toeschouwers actieve participanten maakten. Een filosofie die we tot op de dag van vandaag in onze lessen voor de Magic & Mystery School in Las Vegas verwerken.
De beste manier om dat te doen is ons publiek te betrekken; passief maar nog liever actief.
Daar zijn heel veel mogelijkheden voor.
- Je kunt bijvoorbeeld scripts schrijven die over dingen gaan waar het publiek zich in herkent.
- Maar je kunt ook iedereen in het publiek activeren door ze mee te laten doen: van geluid geven door te klappen wat Jeff vaak doet in zijn muzikale acts.
- Of ze actief laten meedoen bij het nadenken over een voorspelling.
- En er zijn vele routines waar iedereen handelingen uitvoert met een magisch einde zoals The love ritual van Woody Aragon of Interactive van Danny Orleans.
Gift Magic: Performances that leave people with a souvenir.
Een bijzondere categorie van publieksparticipatie is wat we ‘gift magic’ noemden. Dat zijn acts waarin iets bijzonders gebeurt met een object en waarbij dat object weggeven wordt.
Dat kan natuurlijk met een klassieker als het Ambitious Card effect waarbij er onmogelijke dingen gebeuren met een getekende kaart. Een ander voorbeeld is de Anniversary Waltz die populair werd door vriend en fantastische collega Doc Eason.
Maar je kunt ook andere objecten waarmee iets magisch gebeurd is weggeven. We besloten er een boek over te schrijven samen met andere faculty leden zoals Eugene Burger en Bob Neale. Hoewel het boek helaas is uitverkocht, kun je langs deze weg nog een PDF krijgen: https://shop.magicalwisdom.com/p/close-up-magic/gift-magic.
Een commerciële giveaway.
Mijn allereerste gift magic routine was functioneel. Ik deed dat door het weggeven van mijn kaartje (dat was ooit een manier om je informatie aan iemand mee te geven). Ik wilde er geen administratieve handeling van maken maar een routine die in 20 seconden iets magisch liet gebeuren met mijn kaartje en die mijn stijl van werken liet ervaren.
Ik liet kaartjes maken met een spiegelende voorkant. En spreidde zo een stapeltje van tien kaartjes: “Magie houdt je vaak een spiegel voor die je verder laat kijken dan je neus lang is zodat je het onmogelijke kunt zien.” Vervolgens wreef ik met mijn hand over de bovenste kaart en daarop verscheen iets wat op een weg leek (een slinger die een deel van mijn naamlogo is): “Dat lukt vast want waar een wil is, ontstáát een weg.” Het kaartje met die slinger lag verborgen als tweede kaart en met een color change move verwisselde ik die met het lege bovenste kaartje.
Een pure gift
Snel daarna ontwikkelde ik een effect waarin een klein half-edelsteentje (bijvoorbeeld een amethist) in de handen van de ontvanger materialiseert. Het steentje zit in een duimspits. De choreografie is zo dat dat niemand opvalt, ook goochelaars niet.
Ik vraag ze hun handen in een kommetje te houden (zie illustratie). “Ik wil je graag iets magisch geven. Het enige wat jij hoeft te doen is iets te wensen. Mijn handen zijn leeg zoals je ziet.” Ik laat mijn handen zien en beweeg met alle vingers om dat aan te tonen (zie illustratie). Dan voeg ik ze samen en maak de duimspits onzichtbaar los waardoor het steentje vrijkomt. Ik wrijf mijn gevouwen handen over elkaar alsof ik iets materialiseer en laat het steentje in hun handen vallen (zie illustratie): “Ik hoop dat jouw wens net zo echt wordt als dit gelukssteentje.” Je kunt allerlei kleine objecten weggeven op die manier. Gepubliceerd in Gift Magic – Performances that leave people with a souvenir waar ook een duimspitsloze versie in staat.
Andere voorbeelden
Eugene Burger had Cecil Lyle’s Paper Hat Trick in zijn repertoire opgenomen. Een stage act waarbij de toeschouwer stukken crêpepapier scheurt en die verandert hij in een hoedje. Het script verandert van wat op het oog kinderachtig lijkt, in een komisch maar ook memorabel moment. Het is gepubliceerd in Eugene Burger: From Beyond.
Jeff heeft een routine waarbij hij hartjes of een roos produceert en weggeeft.
Ik ontwikkelde samen met Frank Neeling een beursact waarbij genodigden een kaartje kregen met een wirwar aan letters. Op de beurs geven ze die aan de magiër van dienst en worden ze gevraagd wat er staat. We veranderen die in twee fasen in een leesbare tekst. Voor de vele beursshows was de klant altijd bereid om een versie met hun motto te laten drukken. Gepubliceerd in Gift Magic – Performances that leave people with a souvenir.
En nu jij.
Als dit soort magie je aanspreekt kun je nadenken welk van de acts in je repertoire is om te zetten in een gift magic act. Of misschien heb je nog routines op de plank liggen die daar geschikt voor zijn.
Ik kan je met een gerust en ervaren hart vertellen dat de impact zeer groot is en zeer positieve sporen achterlaat. Zowel voor de ontvanger als voor jou.
George Parker is professioneel illusionist/mentalist. Hij is sinds 2005 lid van de faculty van Jeff McBride’s Magic & Mystery School, trad vele malen in het Magic Castle op, maakte vier one-man magische theatershows, is auteur van “Index-terity” en “Performing Magic with Impact”, de bestseller “Het Kleine Boek van de Creativiteit” en “Creatief Transformeren” en deed vele duizenden shows in meer dan 35 landen.


