Tommy Wonder’s felle speech over originaliteit

Ik herinner me een avond in het Magic Art Center, ik denk rond 2000, waar de legendarische Tommy Wonder op het podium verscheen. Opwinding alom want hij trad zelden op voor collega’s, zelfs niet op de club Mysterium waar ik net als hij lid van was. Maar in plaats van een optreden sprak hij de aanwezigen emotioneel toe en liet iedereen stil achter. De kern was: stop met kopiëren en creëer je eigen materiaal!

Hij constateerde dat veel goochelaars acts kopieerden van anderen. Of dat goochelaars niet verder dachten over een trucje dat ze gekocht hadden in de winkel, op video of in een boek letterlijk uitvoerden zoals de bedenker het beschreven had. Zijn schreeuw om originaliteit geldt in een tijd als deze waarin ideeën en content voortdurend gerecycled wordt meer dan ooit.

Waarom is originaliteit belangrijk?

Originaliteit is om een paar redenen belangrijk. Ten eerste is het overnemen van bestaande acts niet ethisch. Helaas zien bevriende collega’s zoals Jeff McBride, Mac King en Penn & Teller soms hun eigen acts terug in talenten-shows. Of zien makers als David Regal het product dat ze ontwikkelden voor weinig geld terug bij een Chinese na-maker.

De tweede reden om origineel te zijn is waar Tommy Wonder het over had: we hebben allemaal een uniek DNA. Biologisch maar ook kunstzinnig. En het is de taak van de kunstenaar om het onzichtbare unieke van onszelf zichtbaar te maken.

Dat betekent niet dat je anders dan andere moet zijn. Originaliteit betekent dat je vanuit je eigen unieke kern (je origine) ideeën laat opborrelen. Of ideeën die je tegenkomt aanhoudt tegen die kern en beoordeelt of ze ‘kloppen’ met wie je in je origine bent.

Hoe werk je aan originaliteit?

Maar hoe ontdek je dan wie je in je kern bent? Het kost vaak frustratie, bloed, zweet en tranen om die vraag te beantwoorden. Vandaar dat zoveel mensen vervallen tot gevoelloos en hersenloos kopiëren. Maar kunstenaars gaan dat gevecht aan omdat dat wat vanuit je origine geboren wordt per definitie origineel en dus duurzaam is.

Ga zitten en ga terug in je eigen geschiedenis. Schrijf een stuk of tien herinneringen op van momenten die je ontroerden of diep raakten. Dat hoeven niet per se leuke dingen te zijn. Kijk niet naar de goochelwereld maar juist daarbuiten. Films, muziek en andere vormen van kunst, mensen die je inspireren, gebeurtenissen die je raakten.

Die herinneringen zijn een soort ‘gateways’ naar je eigen kern. Denk eraan en je komt in contact met dat unieke gevoel wat jou jou maakt. In het volgende deel ga ik in op hoe je dat naar acts en routines vertaalt.

Ten slotte een tip ter inspiratie. Walt Disney werd gedreven door kunst. Hij werkt met schilders die kunst-tentoonstellingen hadden bijvoorbeeld. Dit filmpje maakte hij om aan te tonen dat iedere kunstenaar een uniek DNA heeft en op een geheel eigen wijze vormgeeft aan een boom. Het inspireerde mij tot de stijloefeningen die hierboven te zien is.

 

©2022 George Parker
George Parker is sinds eind jaren negentig professioneel illusionist/mentalist. Hij is lid van de faculty van Jeff McBride’s Magic & Mystery School, trad vele malen in het Magic Castle op, maakte vier one-man magische theatershows, is auteur van “Index-terity” en “Performing Magic with Impact” en ook de bestseller “Het Kleine Boek van de Creativiteit” en deed lezingen en shows in meer dan 30 landen.

Hier lees je een eerdere column van George waarin hij in gaat op hoe je een act kan opbouwen aan de hand van herinneringen.