Na Pokémon Go, de Dab en de flip bottle challenge is ook de hype van het goochelen aan het minderen. Hoe is deze hype eigenlijk begonnen? Zal de hype nog doorgaan of stopt het helemaal binnenkort? Check het nu!
Het begon allemaal een aantal jaar geleden bij Dynamo, opvolger van David Blaine die 15 jaar geleden doorbrak op TV. De meningen over het programma van Dynamo waren verdeeld maar de meerderheid vond het een mooi gemaakt programma waar tv–magic naar een hoger niveau werd getild. Na Dynamo werden er steeds meer goochelprogramma’s uitgezonden; de bekendste zijn momenteel Street Magic, de Magische Winkel en MINDF*CK.
De echte grote goochelhype is helaas weer overgewaaid. Maar het magische gevoel is gebleven. De bekendere goochelaars hebben op dit moment meer werk dan ooit! Boven ons kleine landje zal dit magische gevoel voorlopig nog wel blijven zweven.
Rob en Emiel behoren tot de goochelaars die voor de hype in Nederland hebben gezorgd. Zij proberen met hun shows al meer dan 14 jaar de ware kunst van het goochelen te laten zien, dat goochelen meer is dan alleen het geheim achter een effect. Met het populaire programma Street Magic proberen zij het magische gevoel over te brengen op de jongeren.
Een andere goochelaar speciaal voor de jongeren is Roy van Rossum die we zeker niet mogen vergeten. Naast zijn YouTube kanaal heeft hij al twee keer een succesvolle spaaractie bij de supermarktketen Deen gehouden. Ook Robin Matrix is een bekend gezicht als we het hebben over de hype van het goochelen. Op het moment van schrijven heeft hij maar liefst 7.000.000 views op zijn YouTube filmpjes!
In onze kring zijn er goochelaars die het jammer vinden dat er op YouTube allemaal amateurbeelden worden geplaatst. Ze leggen de truc alleen maar uit omdat ze het geheim weten. De hele presentatie, opbouw en het magische moment vergeten ze en dat is nou net het belangrijkste van een goede goochel act. Als goochelaar kunnen wij zeker een bijdrage leveren aan de hype, veel optreden en bijzondere trucs laten zien waar het publiek nog lang over zal napraten.
In de toekomst gaat er zeker weer een nieuwe goochelhype komen. Wanneer, dat weten we nog niet. Mensen willen altijd verbaasd worden, een magisch moment ervaren. Als er weer nieuwe programma’s op tv komen en de ‘magische virals’ voorbijkomen ontstaat de nieuwe goochelhype vanzelf wel weer!
Weet jij al wanneer de nieuwe goochelhype zal ontstaan? En wat doe jij eraan om goochelen zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen?
Jorrit Schooneman
Met speciale dank aan: Rob en Emiel, Roy van Rossem en Robin Matrix