Het is leuk maar zeker geen wereld vol glamour

“Wow, oh woh” roepen Scott & Muriel in koor. Verrast kijken ze naar hun nagemaakte uitklapbare ‘TwobyTwo theater’ op tafel. Als ik de spotjes op de vloer richt vraagt Scott: “Zitten er ledjes in?” Tja, dat kun je een beetje verwachten van iemand die alle trucs zelf maakt met heel veel technisch vernuft daarin.
Het is gelukt om een afspraak te maken met Scott Nelson en Muriël Brugman. We zitten in een restaurantje op steenworp afstand van theater Het Kruispunt in Barendrecht, waar ze morgen optreden.

foto-3-Poster-the-Accidental-illusionists-theatertour-2017
Poster the Accidental Illusionists theatertour 2017

Scott: “Ik ben ooit begonnen op straat in 1986 en had ook een solo programma goed voor zo’n 130 optredens per jaar op bedrijfsfeesten, evenementen en festivals. Ik kwam met mijn spider-doek en een kleine kist met een geluidsinstallatie en kon daarmee prima mijn show doen op de dansvloer. Ik ontmoette in die tijd Muriël en wilde graag samen met haar verder. Maar wij hadden wel een problem want wij hadden in het begin alleen onze FISM act. Om die act te doen hadden wij een podium, tussendoek, coulissen, licht, geluid en een‘run-around-route’ nodig. De meeste party centers en hotels hebben geen van alle! En als ze een podium hebben, dan staat het gelijk vol met de spullen van de band…Dus wij hadden een illusieshow nodig, die wij op een dansvloer konden doen. Zo ontstond het idee van een uitklapbaar theatertje. Best leuk met een kist binnenrollen op de dansvloeren dan spelen, inpakken en wegwezen, dachten we. Maar zo gemakkelijk was dat niet. Het duurde zo’n vijf, zes jaar voor ons uitklapbare theatertje helemaal klaar was. Want het moet door iedere deur kunnen, in iedere lift passen en zonder stroom werken. Ga er maar aan staan! Je begrijpt dat er dus heel wat varianten gebouwd zijn. De eerste keer dat we het binnenrolden was op een familiefeest. Er kwam geen enkele reactie. Zelfs niet van: “Oh grappig, een uitvouwbaar podium, leuk verzonnen”.

Foto-24-Het-uitklapbaar-theatertje,-inventief-gemaakt
Het uitklapbaar theatertje, inventief gemaakt

“Kostuums maken is een soort beeldhouwen”

“Soms is het een beetje frustrerend” vult Muriël aan. “Je stopt overal heel veel energie in maar dat zie je niet. Neem de paarden act. Ook die edele dieren heb ik handmatig gemaakt, net als de kostuums. De patronen daarvoor heb ik uit een boek gehaald van zo’n 30 jaar geleden. Een negentig dagen project was het. Op mijn vijftiende heb ik al leren patroontekenen en naaien. Het ontwerpen van kostuums is een soort beeldhouwen met vorm voor mij. De divajurk in de show heb ik zeker drie keer gemaakt en die is nog steeds in ontwikkeling. Het is een deel van de magie, je moet dan ook niet in de keuken willen kijken. Onze acts en karakters in de show zijn belangrijk en de kostuums zijn daar ook weer een essentieel onderdeel van. Zo sluit alles naadloos op elkaar aan. Het is voor mij een bizarre gedachte dat iemand anders je styled.”

foto1-14-16
Een 90 dagen project, vervaardigen van paarden
Het vervaardigen van kostuums, een intensieve klus
De Western act vol humor en interactie met het publiek

“De roze sneakers met pompom, dat is zo Muriel!”

Scott: “De schoenen van een clown is één heel belangrijk onderdeel van het kostuum. Neem Charley Chaplin bekend om zijn loopje én schoenen. Maar alles lijkt al gedaan. Muriël droeg toen roze Converse sneakers met een pompom daarop. Die schoen was gek en paste helemaal bij Muriel, een echte vondst. De kostuummakers vonden het té ordinair voor het podium en kwamen met allerlei andere schoenen maar dat vonden we niets”. Het was onze begintijd en we dachten toen nog: dat is iemand die werkt voor Nationaal Toneel of zo. Die weet het vast beter. Later hebben we het aangepast maar zo gaat dat met alles. Bij ons is het altijd werk in uitvoering. Continue blijven we aanpassen, blijven we sleutelen.”

foto-12-15
The sawing act foto via Magic Week- Duncan Trillo
Irritatiemomentje voor Scott

Scott over Muriel: “Ze is een beetje gek!”

“Inmiddels heb ik Barbie Muriël in het ‘Two-by-Two theatertje’ gezet. Roze minijurk, grote witte strik, wilde haren en natuurlijk met de roze Converse sneakers met pompom. Scott beschrijft haar karakter: “Ze is een beetje gek, het maakt haar niet veel uit wat anderen denken wat ze draagt en doet. Ze probeert echter niet iets te zijn wat ze niet is. En ze is vooral ook grappig, met dat haar.“

Scott heeft Muriël stiekem in een beetje vergelijkbaar kostuum gezien op de clowns- school van Phillippe Gaulier in London. Muriël: “Het was een zeer intensieve cursus van drie weken. De cursisten kwamen overal vandaan. Circusartiesten en clowns maar ook taxi chauffeurs die een andere wending aan hun leven wilde geven. De meeste moeite had Philippe met de professionals, want die hadden zich wat aangeleerd en dachten even snel een trucje doen. Maar daar was hij tegen; ‘I’m going to kill your little character!’ zei hij dan. Hij was juist op zoek naar het ongekunstelde. Waarom is een driejarig kind zo leuk? Het kind weet dat het naar bed moet maar zegt dan plots: “Ik ben Zorro”. Het heeft dan een publiek en blijft het herhalen. Dat is een beetje clown zijn, heel puur eigenlijk.”

Marilyn Monroe met een grote witte strik

Muriël: “Aan het einde van de eerste week kregen we van Philippe de opdracht om in het weekend een kostuum te zoeken van bijvoorbeeld Bugs Bunny. De oefening was dat je clown-karakter zou denken: ‘Als ik dit kostuum draag dan denkt iedereen dat ik Bugs Bunny ben’. Feitelijk gelooft niemand dat. Maar als een clown probeert anderen te laten denken dat hij of zij iemand anders is, dan in de werkelijkheid, dan kan dat hilarisch zijn.
Dat was zijn filosofie van ‘clowning’.

Zelf kreeg ik de opdracht om een kostuum bij elkaar te sprokkelen zodat iedereen zou denken dat ik Marilyn Monroe was. Ik kwam terug met een roze jurk en had daar een grote witte strik op gefabriceerd. Ik kreeg veel kritieken. Niet allemaal even positief maar het was wel cruciaal voor mijn ontwikkeling. Die cursus was voor mij de herkenning – de herkenning van dit is wat ik al die jaren al probeerde. Dit is waar ik al die jaren niet van wist wat het was. Zo is Muriël als karakter een beetje ontstaan.”

foto-17-18-19
De zingende zaag act, een emotioneel einde van de show

Scott over Scott: ”Hij wil als groot illusionist gezien worden”

Een goed moment om Scott op het podium te halen. De originele Ken is nergens meer in Nederland te koop, maar gelukkig heeft mijn moeder er nog een bewaard. Zwarte strakke broek met smalle pijp, wit hemd met rode mouwophalers, zwart strikje, doktersbrilletje en zwarte schoenen. Scott over Scott: “Iemand die alles probeert netjes en perfect te hebben wat helaas niet altijd lukt. Een beetje onhandig, niet altijd zo slim, maar soms met geniale ideeën. Hij wil gezien worden als groot goochelaar, illusionist uit de jaren 1920 – 1930. Hij is echter continue gefrustreerd omdat zijn assistente Muriël alle aandacht krijgt.”

Voor ‘de geboorte’ van dit karakter gaan we terug naar 1987. Het kostuum dat Scott toen droeg was de enige zogenaamde rookjas die te koop was op een vlooienmarkt bij Covent Garden in London. Het paste hem perfect!

Foto-11-Scott-the-Magician-foto-via-MagicWeek-Duncan-Trillo
Scott the Magician foto via MagicWeek- Duncan Trillo

Richard Ross had Scott’s act op straat gezien en vroeg hem mee te gaan naar het Magic Stars Festival in Monte Carlo. Daar ontmoet hij ook Anja en Paul Philippart die optraden met hun Grand Illusie show in het casino. Scott: “Ik heb toen mijn straatact in de foyer gedaan en zo ontstond mijn droom om een echte show te gaan maken voor het theater. Maar wel samen met iemand want ik reisde altijd alleen, speelde alleen, was altijd alleen in de kleed- of hotelkamer. Best eenzaam eigenlijk.”

Herman Koster verkocht ons zijn allerslechtste trucs

Scott: “Voor een festival moesten we een act doen van exact 20 minuten. Geen 21, geen 19 maar exact 20 minuten; pünktlich, het zijn tenslotte Duitsers. Leuk dachten we maar we hadden een act van 17 minuten, dus 3 minuten te kort. Toen zij we naar Jan Monnickendam in Haarlem gereden en vroegen Herman Koster: wat zijn je aller slechtste trucs? Die dingen die iedereen kent. Zo maakten we de act compleet. Tada, tada… en de Duitsers maar klappen. Toen we later de video bekeken kwamen we er achter dat het publiek klapte omdat we met de armen uit elkaar het automatische signaal voor Duitsers aangaven om in de klapstand te gaan. Ze snapten niet echt wat wij bedoelden. Toen zijn we het grappig gaan doen. En dat ‘Mister flop’ idee, de goochelaar die probeert op een grappige manier de truc te redden, werkte.”

Foto-22-'Een-slechte-truc'ijzersterk-gebracht
“Een slechte truc”maar ijzersterk gebracht

Iedere dag weer fouten maken

Scott merkt op dat ze niet echt naar films kijken om er iets uit te halen. “Het is heel specifiek wat we doen. Veel past niet in onze show of bij mij. Het is ook heel veel bij comedy wat ter plekke ontstaat. Woedy Woet (hij speelt de toneelmeester in de show en regelt alles backstage) zette een keer een antieke tafel te hard neer. Kapot! Maar we moesten zo gaan spelen en hadden geen back-up dus plakten we de boel met gaffer tape aan elkaar. Nu zit die tafel in de show maar dan ‘met een kapotte poot’ gefabriceerd. Ik ben soms jaloers op die filmmensen, want die hoeven een scène maar een keer goed te doen en het staat erop. Maar wij doen het iedere dag en soms ook iedere dag fout. Maar het is leuk.”

Foto-6-Grote-vriend-Woedy-Woet,-1e-prijs-toneelgoochelen-1995-en-in-de-show-'de-toneelmeester'-foto-Scott-&-Muriel
Scott the Magician in optima forma
Grote vriend Woedy Woet, 1e prijs toneelgoochelen 1995 en in de show “de toneelmeester”

Monte Carlo in de reprise in 2018!

In 2008 ontmoeten Scott &Muriel op het Circus Festival in Monte Carlo prins Albert en prinses Stephanie. De aanleiding daarvan was al vier jaar eerder in Amsterdam. Tijdens een optreden in Wereld Kerstcircus Carré zat Urs Pilz, de artistiek directeur en president van het Festival International du Cirque de Monte-Carlo in het publiek. Hij vond de act prachtig en zo stonden ze in 2008 in Monte Carlo in een gigantische piste met 4.500 man publiek en 12 tv-camera’s rondom. We waren weer de eerste illusionisten sinds de Deense illusionist Lee Pee Ville in 1978. Hans Klok won er in 2014 een zilveren clown. Bij toeval ontdekte ik vorig week een e-mail in een oude mailbox van Urs Pilz waarin hij ons uitnodigt om weer te komen optreden in Monte Carlo. De meeste circusartiesten zullen nooit op dit festival kunnen schitteren en als je daar niet één maar twee keer mag staan, dan is dat helemaal geweldig. Nu zitten we al na te denken over wat we gaan doen, want het is geen gemakkelijke plek voor comedy…“

Foto-5
De droom van iedere circus artiest, in 2018 staan Scott &Muriël weer in de piste
Samen met Prinses Stephanie, beschermvrouw van het Internationaal Circus Festival van Monte Carlo

Zonder Richard Ross hadden we de Grand Prix nooit gewonnen

Absoluut hoogtepunt in de Nederlandse goochelwereld én natuurlijk voor Scott en Muriël zelf was het FISM 2000 in Lissabon. Scott: “We hadden net de Nederlandse titel op zak. Richard Ross zei ons; ‘Je hebt op het FISM geen kans om de Grand Prix te winnen dus zorg maar dat je in de categorie ‘Comedy Magic’ met de eerste prijs naar huis gaat’. Toevallig was Eugene Burger in Nederland en die zei juist: “Doe mee in de gala! Jullie zijn tenslotte Nederlands kampioen. Dan krijg je een mooi hotel, alles wordt betaald en dan wordt je act goed bekend op een mooi uitgelicht toneel. Dat wilden we dus, maar het bleek plotseling dat er geen plaats meer was in de gala en onze inschrijving voor de competitie bleek nooit te zijn ontvangen. Door een lobby van Richard mochten we gelukkig meedoen.” Uiteindelijk wonnen Scott &Muriel de Grand Prix in het bijzijn van de familie van Scott die speciaal uit Amerika was over gekomen. Op YouTube is de prijsuitreiking nog te zien waarbij Scott o.a. WoedyWoet bedankt. Ook Muriël wil een dankwoord uitspreken maar de microfoon wordt uit haar hand gerukt. Muriël: “Heel jammer, want ik wilde Richard Ross bedanken want hij was heel belangrijk voor ons geweest bij de totstandkoming van de act.”

foto-4-25-26
Cover festival magazine FISM 2000 Lissabon
Informagie 2000 FISM verslag foto Frans de Groot
Miss Muriel in de Informagie uit 2000

De Pink Clown Award, een bekroning op het harde werken

Onlangs kreeg Muriël uit handen van circus legende Gerry Cottle ‘The Pink Clown Award’ als beste vrouwelijke clown van de wereld. Muriël” “Ik ben één van de weinige vrouwen in de wereld die de mensen laat lachen om puur fysieke zaken. Er zijn bijna geen vrouwelijke clowns, omdat het zo moeilijk is. Het is moeilijker voor vrouwen dan voor mannen. Vrouwen moeten bereid zijn om veel los te laten, om schaamteloos te zijn. Niet‘being pretty’ en goede manieren acteren, maar je laten zien met al je onvolkomenheden. Een man die dat doet is schattig. Mannen zijn, als ze minder aantrekkelijk zijn juist interessanter voor vrouwen. Ze zijn bereikbaar. Een grappige vrouw schrikt veel mannen af. Daar moet je jeniets van aantrekken en je moet gewoon doorgaan om te ontdekken wat je sterke punten zijn als performer.”

foto-13-23
Uitreiking award en cheque door circuslegende Gerry Cottle
Muriël de Diva….

Van Brigitte Kaandorp tot Lucille Ball

Vast ook een inspirator: Brigitte Kaandorp. Muriël: “Ja, ze was een echte pionier in de jaren tachtig met de joekelille. Ik was een jaar of 19 en keek best naar haar op. Ik denk dat ik in het begin op haar leunde maar al snel merkte ik dat ik veel grappiger was als ik mijn mond hield. Ik wilde een diepe onderlaag bereiken zonder woorden. Geen ‘intellectuele’ humor. Misschien wel veel moeilijker, maar wel de essentie van slapstick.”

Zelf kiest Muriël voor Lucille Ball. “Eigenlijk best treurig dat er zo weinig komische vrouwen zijn. Ze was goed op tv met bijvoorbeeld de Lucy Ball show maar dat is echt anders dan performen in het theater. Ze noemen mij wel eens de nieuwe Lucille Ball maar dat is dus eigenlijk niet juist.”

foto-2-Buster-Keaton-en-Lucille-Ball-hun-inspiratiebronnen-
Buster Keaton en Lucille Ball zijn o.a. hun inspiratiebronnen

Een miljoen investeren in acts. Alleen dat zie je niet

Scott: “Heel lang heb ik gedacht dat we gek waren. Je kan jaren aan een illusie werken en er achter komen dat die uiteindelijk niet werkt voor het publiek. Je vraagt je dan af waarom we niet, net als bijna iedereen, illusies kopen waar alle kinderziektes al uit zijn. Klaar! Maar ik weet ook dat onze beste contracten, onze beste optredens en de leukste gigs kwamen van producenten en agenten die leuk vonden wat WIJ deden. Ze waren fans van Scott &Muriël, ze wilden óns hebben en niemand anders. Ik denk dat we wel één miljoen hebben geïnvesteerd in onze acts. Maar wat zie je ervan? Een aanhanger vol mislukte dingen lijkt het. We zijn misschien een beetje gek om iets te doen wat anderen niet hebben gedaan. Maar dat is ook wel inspirerend en leuk.”

Foto-10-Line-up-van-het-prestigieuze-circus-Bouglione-2016
Line up van het prestigieuze circus Bouglione 2016

Het laatste woord is voor Muriël: “Veel mensen snappen niet dat origineel werk maken een proces is. Bijna alles wat we doen heeft een ontwikkeling doorgemaakt. Wie geen zin heeft in dat proces, is niet geschikt voor dit vak”.

foto-20-21
Fameuze topact waarin pop Muriel tot leven komt

Marcel Verbakel
magic@marcelverbakel.nl

Fotografie: theatertour Daniëlle Ridderhof

Over Scott &Muriel

1999 Grand Dellusions show, Kleines Fest in GroßenGarten, Hannover, het Magic Stars Festvial in Monte Carlo.
2000 Nederlands kampioen goochelen, Amsterdam.
2000 Grand Prix FISM, WK goochelen, Lissabon, Portugal.
2002 Just pour rire (Just for Laughs) festival in Montreal, Canada.
2003 Meewerken met Cirque du Soleil in de eerste tv serie serie, Solstrom.
2004 Scott &Muriel’s B!G Show with Joe! De eerste grote theatershow gespeeld in o.a. Duitsland, België en Oostenrijk.
2004 Optreden in Wereldkerstcircus Carré, Amsterdam.
2007 Halve finale tv show Holland’s Got Talent, SBS6.
2008 Uitgenodigd voor de 32e editie van the International Circus Festival in Monte-Carlo.
2009 The Golden Clown award ontvangen op het tweede World Festival of Clowns in Ekatrineburg, Rusland.
2010 -2011 The Palazzo dinner-theater met de ‘Grand Dellusions show’ in Amsterdam.
2011- 2012 Big Apple Circus met de ‘Grand Dellusions show’ in New York.
2012 – 2013 Optreden in de show ‘Seduction’ in the Royal Palace cabaret in Kirrwiller, Frankrijk.
2014-2015 Optreden in het Wereldkerstcircus van Stuttgart, Duitsland.
2016 – 2017 Theatertour door Europa met ‘Scott &Muriël are the Accidental Illusionists.”
2017 The Pink Clown Award voor Muriël Brugman ontvangen uit handen van circus legende Gerry Cottle voor de beste vrouwelijke clown van de wereld.
2018 Uitgenodigd voor de 42e editie van het International Circus Festival van Monte-Carlo.

‘De weg naar het podium met….’ is een reportagereeks met magicians die aan de top staan, stonden of daar misschien wel willen komen. Eerder verscheen een interview met Christian Farla, Ger Copper samen met Alfredo Lorenzo Beautour, Hans Klok en Paul Morak. (zie Archief Informagie.nl)